Sekiranya anda mempunyai sebarang cerita/ info atau artikel yang menarik untuk dikongsi bersama, sila email kepada kami di anak.bagandatok@gmail.com

Monday 16 May 2011

Bela diri: Tanda sistem keadilan negara musnah?


Marah benar puak-puak Pakatan Haram yang hadir di mahkamah tadi apabila hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, menetapkan Anwar harus membuktikan dirinya tidak bersalah dalam tempoh kurang sebulan! Ada yang berkata “mahkamah tidak adil”, ada yang berkata “sistem perundangan Malaysia sudah hancur”, malah ada juga yang mengutuk hakim, “hakim bodoh!”, katanya.

Adil menurut Islam membawa maksud “meletakkan sesuatu kena pada tempatnya”. Saya lebih suka merujuk kepada definisi Islam memandangkan pengertiannya tidak mampu dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Namun, saya tidak menolak tentang sistem keadilan yang digunapakai di negara ini, apatah lagi mempertikaikannya.

Apabila hakim meminta Anwar membela dirinya, apakah itu membawa maksud bahawa mahkamah tidak adil atau sistem perundangan di negara ini musnah? Sebagai contoh, anak anda di tuduh mencuri di sekolah dan setelah dibincangkan bukti-bukti tersebut, secara jelas memang anak anda melakukan kesalahan mencuri (wujudnya “prima facie”).

Namun begitu, anak anda diberikan peluang oleh pihak sekolah untuk membela diri, dan sekiranya terdapat sedikit saja “reasonable doubt”, maka anak anda akan dilepaskan dari menerima hukuman. Malah anak anda boleh bekerjasama dengan anda dan ahli keluarga lain untuk menafikan dakwaan tersebut dalam tempoh hampir sebulan.

Apakah perlakuan pihak sekolah sebagaimana contoh di atas boleh disifatkan sebagai “tidak adil”? Sekiranya, sememangnya anak anda pencuri, dia boleh dilepaskan meskipun membawa sedikit keraguan pada fakta kes yang dihujahkan sebelum ini. Bagaimana pula dengan mangsa kecurian akibat tabiat buruk anak anda? Apakah dia tidak layak mendapat keadilan untuknya?

Saya merasa pelik melihat sikap segelintir rakyat negara ini yang menyokong Anwar di mahkamah tadi. Orang yang mereka bela itu ialah “pemangsa”, bukan “mangsa”! Sewajarnya, “mangsa”lah yang sepatutnya dibela dan diberikan keadilan. Namun, semua itu terbalik bagi mereka ini. “Pemangsa” seolah-olah “God” pada mereka. “Pemangsa” seolah-olah maksum dan perlu dibela! Bagaimana pula dengan mangsa dalam kes ini iaitu Saiful Bukhari Azlan? Dia juga perlukan keadilan! Apatah lagi semua fakta, hujah dan bukti menuding jari kesalahan tersebut pada Anwar!

Saya fikir, mereka-mereka yang seramai 150 orang di Mahkamah Tinggi Jalan Duta tadi berTuhankan “politik”. Mereka menganggap “politik” adalah segalanya dan menolak Islam sebagai agama yang sepatutnya menjadi rujukan semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia. Mereka lupa bahawa “politik” juga adalah ciptaan Allah dan “politik” juga dikotorkan oleh politikus jijik dan jahat seperti Anwar Ibrahim!

Saya optimis, Anwar akan berpindah dari istana Segambutnya ke “istana” Sungai Buloh kembali. Jika tidak ke Sungai Buloh, Anwar lebih sesuai dihumban ke Guantanamo Bay untuk di’saji’kan kepada tentera-tentera US yang kebanyakkannya gay, sejenis dengan Anwar. InsyaAllah, hukuman ini akan Anwar terima di dunia, dan di akhirat kelak kita serahkan saja pada Allah S.W.T untuk menentukannya.

>> MyMKU

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More